Gastcolumn - Twan Kasterop van Autorijschool Twan geeft elke twee weken tips over dingen die hem opvallen in het verkeer. Deze keer het benaderen van een kruising of rotonde.
Leerlingen in een lesauto leren om kruispunten te benaderen op een juiste wijze. Wat is die juiste wijze dan? Daarover gaat deze column.
Bij onvoldoende zicht zul je toch echt je snelheid moeten aanpassen. Bij goed zicht kun je bepalen wat het beste is om te doen. Dat kan doorrijden zijn of snelheid aanpassen.
Zorg in ieder geval dat je contact hebt met de andere weggebruiker. Hoe dan? Let op of hij/zij ook jouw kant op kijkt: dan neemt diegene jou ook waar. En check of de andere weggebruiker goed reageert op wat hij/zij ziet.
Te vaak maak ik mee dat mensen gewoon een rotonde of een kruising oprijden met een houding van 'ik heb voorrang'. Maar voorrang heb je niet, dat moet je krijgen. Want: heeft iedereen jou wel gezien? En al helemaal: heeft iedereen kunnen reageren op jou te harde aan komen rijden?
En nee, dit waarschuwingsbord staat niet op iedere kruising, omdat de meeste kruisingen niet als gevaarlijk aangemerkt worden. Maar ik zou haast wensen dat er op heel veel plekken deze borden komen te staan. Natuurlijk niet verkeerstechnisch, maar meer door het gebruik van de verkeersdeelnemer van kruisingen (en rotondes, later een item hierover).
Benieuwd naar de Verkeersregels? Google ze eens. Of overweeg eens een Opfriscursus.
Dat kan in een lesauto, maar dat hoeft niet. Met je eigen auto kan ook.
In een van de komende items zal ik een opfriscursus van 2 uur verloten.