Verkeer Essenpas

25 jul 2022, 12:00 Gemeenteberichten
essenpas02
Gemeente Lingewaard

In 2021 heeft de gemeente een verkeersstudie uitgevoerd. Er is gekeken of er een tweede ontsluiting van de wijk Essenpas voor gemotoriseerd verkeer nodig is.

Het college ziet af van deze extra ontsluiting. Dit komt door de resultaten uit deze studie én de reacties vanuit het wijkplatform Bemmel-Oost. De fiets krijgt van het nieuwe college meer aandacht dan het gemotiveerde verkeer. Een verkeersstudie in Bemmel heeft de aandacht gewekt voor een nieuwe fietsverbinding tussen de Dijkstraat en de Van Nispenlaan. Een tweede ontsluiting van de wijk Essenpas gaat niet door.

Onderzoek moest komen

Het vorige college VVD, LBL, CDA en lingewaard.NU had een actiepunt opgenomen dat er een onderzoek moet komen naar een tweede ontsluiting van de Essenpas. De huidige ontsluiting werd als knelpunt aangemerkt. Er is geen directe verbinding met het centrum en bij verkeersdrukte op de Van Elkweg en Van der Mondeweg is het voor gemotoriseerd verkeer lastig om de wijk te verlaten. Vooral bij activiteiten bij het OBC en het Laco-sportcentrum. Ook fietsende OBC-ers zorgen voor opstoppingen en gevaarlijke situaties rondom de rotonde en bij het oversteken van de Van Nispenlaan.

Adviesbureau

Er zijn door adviesbureau Goudappel Coffeng vijf varianten onderzocht voor een tweede ontsluiting. Door de onderzoeksresultaten en de reacties van wijkplatform Bemmel-Oost ziet het college er van af. “Het creëren van een extra ontsluiting voor autoverkeer is strijdig met de ambities van de Mobiliteitsvisie.” Die zet in op het ‘stimuleren van het fietsgebruik voor korte afstanden, zoals naar het centrum van Bemmel. Een tweede verbinding voor gemotoriseerd verkeer draagt niet bij aan de verbetering van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de wijk. Het verplaatst alleen maar (ongewenst) het autoverkeer via de Dijkstraat en Wardstraat, is de conclusie.Verkeerswethouder Johan Sluiter denkt aan de toekomstige aanpak van de rotonde als oplossing. Gekoppeld aan Bemmel en Haalderen aan elkaar verbindt door de bouw van 100 tot 150 woningen.

De keuze

De voordelen van een extra ontsluiting voor het verkeer zijn klein. Er zijn dan ook meer nadelen. Denk hierbij aan meer sluipverkeer en aantasting van groen- en watervoorzieningen. Het college vindt het dan ook niet noodzakelijk. De wijk beschikt namelijk al over verschillende verbindingen. Ook verwacht het college dat de ontsluiting van de wijk op de Van Elkweg/Van der Mondeweg binnenkort verbetert. De gemeente pakt de rotonde namelijk aan.

Fietsverbinding

De ogen zijn nu gericht op een directe fietsverbinding. “In de huidige situatie slingeren de fietsers vanuit de richting Angeren, Haalderen Gendt via allerlei wegen, fietspaden en voetpaden door de wijk om de Dijkstraat/Wardstraat te bereiken. Dit geldt ook deels voor scholieren van het OBC Bemmel,” aldus het college. Daarnaast wil het college het gebruik van de fiets stimuleren voor korte afstanden.

De gemeente maakt na de zomer schetsen voor het verbeteren van de fietsverbinding tussen de Van Nispenlaan en de Dijkstraat. Dat doet ze samen met het wijkplatform Bemmel-Oost. Dit sluit aan bij de Mobiliteitsvisie Lingewaard

. Hierin staat dat de gemeente het gebruik van de fiets wil stimuleren. En het bestaande fietsnetwerk wil verbeteren.