Vitalys biedt obesitasbehandeling met gepersonaliseerde digizorg

01 jul , 9:05 gezondheid
vitalyspatient mireille folkers met vitalys app
Vitalys.Patiënt Mireille Folkers met Vitalys app
Vitalys biedt intensieve en langdurige begeleiding door een multidisciplinair team van zorgprofessionals. Ook is er actief contact met andere patiënten die hetzelfde zorgtraject doorlopen.
Informatie en leefstijl-ondersteuning op maat zijn ook te vinden via de Vitalys App.

Maagverkleiningstraject

Dit zijn de ingrediënten van een maagverkleiningstraject bij Vitalys, onderdeel van topklinisch ziekenhuis Rijnstate
. Vitalys is een van de grootste klinieken voor bariatrische chirurgie in Nederland, met vestigingen in Elst (Gld) en Hoogeveen.
“Een maagverkleining is niet niks. Het heeft grote impact op je leven. Alleen met een operatie ben je er niet. Het vraagt echt om een aanpassing van je leefstijl. In tegenstelling tot meerdere andere klinieken, begeleiden wij obesitas-patiënten daarom intensief voor, tijdens én na hun maagverkleinende operatie”, vertelt Theo Aufenacker, chirurg en medisch directeur bij Vitalys. “Aan de persoonlijke consulten met de chirurg, diëtist, psycholoog en verpleegkundig specialist én de kleinschalige, groepssessies met mede-patiënten, voegen wij nu de Vitalys App toe.”

Ook op afstand dichtbij

vitlaysdr tj aufenacker bariatrisch chirurg bij vitalys
De Vitalys App is een uniek concept dat patiënten tijdens het gehele maagverkleiningstraject en daarna ondersteunt. Op hun telefoon krijgen zij de juiste info op het juiste moment aangeboden. Met praktische tips, handige tools, inspirerende video’s en nuttige opdrachten helpt Vitalys patiënten bij het aanpassen van hun leefstijl: de sleutel tot succes. “Zo zijn we ook op afstand altijd dichtbij. En zorgen we, samen met de patiënt, voor een optimaal en blijvend resultaat,” aldus Aufenacker.

Samen sterk en vitaal

“Zoals gezegd, moet je een maagverkleiningstraject niet onderschatten. Los van de, op zichzelf al ingrijpende operatie en de benodigde gedragsverandering, krijgen obesitas-patiënten niet zelden te maken met negatieve reacties uit hun omgeving,” zegt Aufenacker. “Er is helaas nog veel onwetendheid over dit onderwerp. Zo wordt obesitas-patiënten vaak verweten dat ze met hun maagverkleining voor de makkelijke weg kiezen. Dit is absoluut niet het geval. Voor een optimaal en duurzaam resultaat moet je je eet-, drink-, beweeg- en rustpatroon blijvend aanpassen. Voor patiënten is het fijn te weten dat zij hierin niet alleen staan. In groepsverband delen zij ervaringen en steunen zij elkaar rondom de operatie en bij het eigen maken van de nieuwe leefstijl. De Vitalys App biedt hierbij doorlopende, persoonlijke ondersteuning. Patiënten kunnen de app 24 uur per dag raadplegen; de informatie is afgestemd op de specifieke behandelfase van de individuele patiënt.”

Fasegewijze introductie

Kwaliteit en persoonlijke aandacht staan centraal bij Vitalys , dat op zorgkaartnederland.nl
een 8,9 scoort. “Wat we doen, willen we goed doen. Daarom introduceren we de vernieuwde patiëntbegeleiding in fases. Zo houden we nauwlettend in de gaten hoe het gebruik van de app verloopt en kunnen we snel schakelen als dat nodig is,” licht Aufenacker toe.