Fietsersbond en Bouwend Nederland: veiligheid fietsroutes niet op orde

04 jun , 10:05 Nieuws
fietser op drukke weg in utrechtfietsersbond
Fietsersbond

Op veel plekken in Nederland zijn fietsroutes onveilig. Te smalle fietspaden, wegen met snelheden van 50, 60 en tot wel 80 kilometer per uur zonder aparte fietspaden en gevaarlijke oversteekplaatsen vormen een gevaar voor fietsers.

Uit het onderzoek Verkeersveiligheid fietsroutes in Nederland dat Sweco uitvoerde in opdracht van de Fietsersbond en Bouwend Nederland, blijkt dat een investering van €2,3 miljard de komende dertig jaar ruim 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden kan voorkomen. Fietsersbond en Bouwend Nederland roepen de Tweede Kamer op te investeren in fietsroutes om de veiligheid van fietsers te verbeteren.

Financiële investering verstandig spaart leven

Esther van Garderen, directeur Fietsersbond: “Elk verkeersongeval is er één te veel. Dit onderzoek laat zien dat veiligere fietspaden levens kunnen redden. Bovendien zorgen veilige fietspaden ervoor dat veel meer mensen voor de fiets kiezen. Dat is niet alleen een gezonde en duurzame keuze, maar bevordert ook het welzijn en geluk van iedereen.”

Arno Visser, voorzitter Bouwend Nederland: “Iedereen kent het onaangename gevoel van fietsen op een te smal fietspad waar auto’s langs scheuren. Dat voelt niet alleen onprettig maar het is vooral onveilig. Zeker vanwege de toegenomen drukte op de weg. Uit dit onderzoek wordt nu duidelijk dat een financiële investering verstandig is en ook levens spaart.”

Gemengde wegen

Er is een aantal factoren die bijdraagt aan de veiligheid van fietsroutes. Eén van de grootste risico’s zijn gemengde wegen, waar auto’s en fietsers dezelfde rijbaan delen, met snelheden van 50, 60 of zelfs 80 kilometer per uur. De snelheidsverschillen zijn hier te groot, en afslaande automobilisten zien fietsers op dergelijke wegen sneller over het hoofd. Een oplossing hiervoor is het creëren van een vrijliggend fietspad.

Aandeel gemengde 50 kilometer wegen

In het onderzoek van architecten- en ingenieursbureau Sweco zijn alle gemeenten met drukke ,meer dan 150 fietsers per dag, onder de loep genomen. Een aantal wegbeheerders scoort goed, waaronder gemeente Raalte, gemeente West Maas en Waal en gemeente Achtkarspelen. In totaal zijn er vijftien gemeenten die zeer goed scoren doordat ze maar een klein aandeel gemengde 50 kilometer per uur wegen hebben.

Relatief gezien scoren de volgende wegbeheerders slecht op gebied van gemengde 50 kilometer per uur wegen waar fietsers en auto’s de weg delen: gemeente Westerwolde, gemeente Valkenburg aan de Geul en gemeente Staphorst.

Hoe smaller, hoe meer ongelukken

Ook de breedte van fietspaden is van belang voor de veiligheid. Hoe smaller het fietspad, hoe meer ongelukken er gebeuren. In het onderzoek is gekeken naar fietspaden die tussen de één en twee meter te smal zijn. Wegbeheerders die relatief het grootste aandeel te smalle fietspaden hebben zijn gemeenten Lochem, Haaksbergen en Dinkelland. Wegbeheerders die juist goed scoren op brede fietspaden zijn onder andere gemeenten Roerdalen, Dongen en Reusel-de Mierden. In totaal zijn er negentien wegbeheerders die zeer goed scoren op brede fietspaden.

€2,3 miljard investering

Het onderzoek concludeert dat een eenmalige investering van ruim €2,3 miljard nodig is voor het realiseren van veilige fietsroutes in Nederland voor de drukste fietsroutes (met meer dan 150 fietsers per dag). Dit bedrag is nodig om aanpassingen te maken zoals het aanleggen van vrijliggende fietspaden, het verbreden van fietspaden of het verwijderen van parkeervakken langs fietspaden. Daar tegenover staat dat de veiligheid van fietsers wordt verbeterd en naar schatting maar liefst ruim 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden kunnen worden bespaard over een periode van dertig jaar. Hiermee wordt gedurende die dertig jaar naar schatting €9,1 miljard aan kosten bespaard die gemoeid gaan met verkeersgewonden en verkeersdoden.

fietser op drukke weg in utrecht1fietsersbond
Fietstersbond
Fietser in Utrecht